Fotogalerie    |    O portálu Zlatá města    |    Inzerát zdarma    |    Jak inzerovat?    |    Kontakt


Fotogalerie

Klára Dostálová: S městy chceme spolupracovat, nikoliv jim brát pravomoci

Klára Dostálová: S městy chceme spolupracovat, nikoliv jim brát pravomoci

Zástupci Prahy, Brna, Ostravy, Jihlavy a Liberce dnes vyjádřili obavu o to, že jim nový stavební zákon chce vzít pravomoci v územním plánování a že nebudou moci dokončit svoje rozpracované územní plány. Zároveň deklarovali přání moci si pořizovat po vzoru Pražských stavebních předpisů svoje vlastní obecně – technické požadavky na výstavbu. Ráda bych velká města uklidnila, že jim pravomoci v oblasti územního plánování nebereme. Nový stavební zákon počítá s tím, že územní plánování zůstane v přenesené působností obcí jako je tomu dnes, do budoucna by ale mohlo být v samostatné působnosti samospráv, což by ještě jejich pravomoci posílilo. Tento přechod působnosti si vyžádá rozsáhlé změny řady předpisů, musí být široce prodiskutovaný, tak by byla zajištěna dostatečná ochrana veřejných zájmů. Ministerstvo proto založilo se zástupci měst, krajů, obcí a dalších ministerstev pracovní skupinu, která bude tuto změnu připravovat. A na tomto jsme se se zástupci Prahy v září domluvili. Velká města pro nás byla a jsou jedním z nejdůležitějších partnerů při přípravě stavebního zákona a rozhodně by se MMR neuchýlilo v rámci tohoto zákona k ničemu, co by rozvoj velkých měst ohrozilo. Stejně tak jsem už v září Prahu ujistila, že obecné požadavky na výstavbu budou sice jedny pro celou republiku, budou ale zcela nové a budou vycházet z Pražských stavebních předpisů. Nové předpisy zohlední potřeby velkých měst. Rozhodně se nevracíme o 15 let zpět. Celostátní vyhláška bude možná celá víc „pražská“ než si zástupci města umí představit. Jde nám opravdu o moderní předpis a takový skutečně bude. Zástupci velkých měst budou také přizváni k tomu, aby spolu s ministerstvem vypracovali vyhlášky řešící územní a technické požadavky na stavby. Stávající požadavky roztříštěné v mnoha právních předpisech různé právní síly budou nahrazeny novým předpisem, který bude jednotný pro celou republiku a obsáhne kromě územních a technických požadavků na stavby také požadavky na bezbariérové užívání staveb. Mimochodem i Legislativní rada vlády ČR jednoznačně podpořila variantu jednoho předpisu s obecnou a zvláštní částí, ve které budou moci být uvedena veškerá specifika. Není ale možné rozdrobit předpisy do všech obcí, to by bylo pro investory zcela nepřehledné, a naopak by to mohlo vést k chaosu a zastavení výstavby ve velkých městech. Uvědomujeme si, že města mají odlišné potřeby, ale tyto potřeby si budou moci vyřešit v regulačních plánech, kde si mohou stanovit například odstupy domů nebo uliční čáru a další požadavky na stavby. Ministerstvo dlouhodobě podporuje tvorbu regulačních plánů ať už metodickou činností, tak dotačními tituly. Na to, aby mohla města dokončit rozpracované územní plány podle dosavadních předpisů, jsme mysleli. Zákon bude účinný za dva a půl roku, takže města obecně mohou dokončit plány podle dosavadních předpisů, a pak se dá navázat už podle nového zákona. Zdůrazňuji, že procesy projednání a přijetí územního plánu se v novém zákoně zjednodušují. Cílem je tedy navázat na rychlejší a jednoduší proces. Co se týče konkrétně Prahy, ta měla v návrhu zákona výjimku zcela, mohla vše dokončit postaru, dokud nepřijme nový územní plán. Legislativní rada vlády nicméně konstatovala, že tato výjimka je nedůvodná a fakticky vylučuje Prahu z působnosti nového zákona, což je podle ní nepřípustné. My věříme, že Praha, která pracuje na novém územním plánu už šest let, jej bude schopna během dalších více než dvou let přijmout. Jinak bychom museli hledat cestu, aby hlavní město nezůstalo bez nového územního plánu. Ministerstvo pro místní rozvoj je v této věci kdykoliv připraveno Praze pomoci. Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj

Prohlížet fotogalerii »

Startuje sbírka ke Dni válečných veteránů. Červené květy pomohou hrdinům v nelehké době karantény

Startuje sbírka ke Dni válečných veteránů. Červené květy pomohou hrdinům v nelehké době karantény

Vzdejme úctu statečným lidem, kteří na válečných frontách i v odboji bojovali za svobodu a demokracii. Pomozme jim v dnešní době, kdy jsou právě oni silně ohrožení nemocí Covid-19. Umožňuje to veřejná sbírka u příležitosti Dne válečných veteránů, kterou již šestým rokem pořádá nezisková organizace Post Bellum. Sbírka, jejímž tradičním symbolem je červený květ vlčího máku, se koná od 1. do 30. listopadu a její výtěžek bude věnován na sociální pomoc hrdinům 20. století. Samotný Den válečných veteránů připadá celosvětově na 11. listopadu. Lidé mohou sbírku vzhledem k omezením v souvislosti s epidemiologickou situací podpořit zejména online na www.denveteranu.cz Přispět je možno libovolnou částkou, minimální doporučený obnos on-line je 50 korun. Za každý příspěvek pak organizátoři sbírky zapíchnou symbolický květ vlčího máku na záhonu na náměstí Republiky v Praze a také na veřejných prostranstvích v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Hradci Králové a v dalších krajských městech. „Chceme si navzdory všemu i v letošním roce, který nepřeje veřejným akcím, připomenout lidi, kteří nasazovali svoje zdraví a životy v boji proti totalitním režimům. Právě maková políčka ve městech jsou symbolem naší úcty a vděku těmto statečným osobnostem. Zároveň bychom rádi vyzvali veřejnost, rodiny s dětmi či školy, aby se k nám připojili a zpestřili si domácí izolaci výrobou vlastního kvítku vlčího máku. Je to příležitost, jak například dětem tento svátek představit,“ říká Mikuláš Kroupa, zakladatel a ředitel Post Bellum. Svá díla pak mohou lidé fyzicky v rámci vycházky přijít „zasadit“ do záhonku ve svém městě, pokud to vládní nařízení dovolí. Zároveň je mohou například sdílet na sociálních sítích a pochlubit se svou dobročinnou aktivitou. Knihovny, kavárny, různé prodejny, úřady, muzea, informační centra další stovky míst, která se každoročně do sbírky zapojují, zůstávají letos pro zákazníky zavřené. Přesto se ale rozhodly sbírku podpořit – vyzvou své klienty a zaměstnance k příspěvku on-line či k pořízení vlčího máku a dalšího zboží s motivem červeného kvítku na eshop.pametnaroda.cz. Výtěžek sbírky pomůže prostřednictvím Centra pomoci Paměti národa konkrétním pamětníkům. Díky němu zajistíme nákupy potravin, vyzvedávání léků i drobné pochůzky a umožníme seniorům tolik potřebný mezilidský kontakt telefonicky nebo písemně. Centrum pomoci Paměti národa vzniklo na jaře během jediného hektického týdne a naplnilo dlouhodobý záměr Post Bellum vzpomínky pamětníků nejen zaznamenávat, ale také hrdinům přímo a fyzicky pomáhat. Nabízí cílenou pomoc, telefonicky či písemně, 3500 lidem, kteří svůj životní příběh svěřili Paměti národa. Stovky z nich pomoc využili už při jarní vlně nákazy koronavirem a znovu se na centrum obracejí nyní, kdy se situace opět výrazně zhoršuje. Část peněz ze sbírky u příležitosti Dne válečných veteránů poputuje stejně jako v předchozích letech na dokumentování jejich příběhů a natočení vzpomínek ve veřejně přístupné databázi Paměť národa. Ta v současné době obsahuje tisíce příběhů statečných lidí, mezi nimiž jsou veteráni z válečných front i z domácího a zahraničního odboje, partyzáni, účastníci protikomunistického odboje a další hrdinové, kteří se postavili totalitám 20. století. Díky výtěžku sbírku v ročníku 2019 byly v archivu Paměti národa v posledním roce publikovány vzpomínky například odbojářek Boženy Juroškové a Evy Štanclové. Peníze vybrané za vlčí máky v předchozích letech také umožnily další desítky příběhů pamětníků přeložit do angličtiny, doplnit o archivní materiály či fotografie a připravit tak, aby byly zpřístupněny široké veřejnosti, studentům i badatelům nejen v oblasti historie.

Prohlížet fotogalerii »

Nábytkáři MENDELU získali pět cen

Nábytkáři MENDELU získali pět cen

Pět cen, z toho jednu hlavní, získali na letošním 16. ročníku nábytkářské soutěže Cena prof. Jindřicha Halabaly 2020 studenti Mendelovy univerzity v Brně. Soutěž probíhala oproti minulým ročníkům z důvodu aktuálních opatření, které mají zabránit dalšímu šíření nového typu koronaviru online formou, což kladlo zvýšené nároky na porotu. „Online letos proběhly všechny části programu, tedy jak představení vybraných vítězných prací, tak i hodnocení prací a dnešní doprovodné odborné sympózium, které slavnostnímu vyhlášení výsledků soutěže předcházelo. Pro porotu to bylo opravdu složité, kladlo to na její členy vysoké nároky, protože vybírat nejlepší exponáty bylo s nadsázkou jako kupovat nábytek přes internet, protože jedním z hlavních kritérií je správná funkce výrobku," uvedl kurátor soutěže Jaroslav Svoboda z Mendelovy univerzity v Brně. V soutěži bylo letos více než 160 studentských prací ze 14 vysokých a 6 středních škol. V prvním kole vybrala porota 67 prací, které postoupily do druhého kola, z kterého vzešly hlavní ceny a další ocenění. Ve čtyřech kategoriích prezentovali své práce studenti vysokých škol z České a Slovenské republiky, dále z USA, Chorvatska a Rakouska. Pátá kategorie se týkala prací studentů prací studentů ze šesti středních škol. „Všichni studenti se do této soutěže přihlásili s touhou konfrontovat svoje práce se svými kolegy a předvést je i široké veřejnosti. Na formě, v jaké se prezentace uskuteční, ještě pracujeme," dodal Svoboda. Vítězové hlavních kategorií: Design nábytku (klauzurní práce): Název výrobku: masa, Autor: Annamária Dovalová, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Design nábytku (závěrečné práce): Design sedacího prvku Ply, Anna Horáková, Mendelova univerzita v Brně. Design interiéru (klauzurní práce): Hotel v lese - les v hoteli, Katarína Csúzová, Anita Urban, Technická univerzita vo Zvolene. Design interiéru (závěrečná práce): Rekonštrukcia objektu Umelka – interiér, Silvia Bohušová, Slovenská technická univerzita v Bratislave. Design nábytku a interiéru (střední školy): Hausbót, Alexandr Zikmund, Střední odborná škola obchodu, užitého umění a designu, Plzeň. Za MENDELU získali další ocenění Martin Coufal za Chytrou skříň Oloo, Martin Coufal a Nikol Čapková za jejich návrh interiéru luxusního hotelového pokoje spolu s nábytkovou řadou, Markéta Hruboňová za Boutique Hotel Room a Martin Holas za Pracovní stůl Moon.

Prohlížet fotogalerii »

Uherské Hradiště - Kola pro Afriku

Uherské Hradiště - Kola pro Afriku

Celkem 57 jízdních kol, která si nikdo nevyzvedl z městských ztrát a nálezů, dostanou děti v Africe. Předá jim je společnost Kola pro Afriku, které město bicykly věnuje. V rámci agendy Ztráty a nálezy, kterou městský úřad vykonává, je třeba po uplynutí zákonné lhůty 3 let rozhodnout o naložení s předměty, které byly po tuto dobu uschovány. Samostatnou oblastí nalezených předmětů jsou jízdní kola, která je možné dále využít pro potřeby jiných. „Dříve byla jízdní kola v dobrém stavu nabízena veřejnosti k odkoupení, později jsme ale začali využívat možnost darovat nalezená kola obecně prospěšné společnosti Kola pro Afriku,“ popsal tajemník Městského úřadu Uherské Hradiště Josef Botek. Kola dětem v Africe již město Uherské Hradiště opakovaně věnovalo: v letech 2012 – 2014 a v roce 2017 bylo celkem 83 jízdních kol, pocházejících ze ztrát a nálezů, odesláno do africké Gambie, kde byla kola slavnostně předána zástupcům místních škol. Do této akce je zapojena i široká veřejnost, která taktéž přispívá nepotřebnými koly. Akce Kola pro Afriku pokračuje i v současné době, takže i město Uherské Hradiště má příležitost znovu přispět a věnovat další jízdní kola ze ztrát a nálezů, která tak můžou pomoci usnadnit africkým dětem každodenní cestování. Pokud odpovědní občané chtějí odevzdat jakoukoliv nalezenou věc, mohou tak učinit na Informacích Městského úřadu Uherské Hradiště (v přízemí budovy radnice, Masarykovo nám. 19). Každý nález je zaevidován a poté je fotografie předmětu umístěna na webové stránky města v sekci Ztráty a nálezy (https://www.mesto-uh.cz/ztraty-a-nalezy). Mimo návštěvní hodiny městského úřadu je možné předat nález na služebně městské policie (Hradební 174). Nalezené věci si občané mohou prohlédnout také na digitálním panelu umístěném před budovou městského úřadu na Masarykově náměstí. Za loňský rok 2019 bylo odevzdáno 200 nálezů a vyzvednuto bylo pouze 80. Zbylé věci jsou po 3 letech předány k likvidaci. „Dotazy na ztracená kola nejsou nijak častější, než na ostatní věci, což podtrhuje fakt, proč jich máme tolik i po třech letech od nálezu. Lidé, kteří postrádají své kolo, by se měli více zajímat, jestli není právě u nás. My nevíme, komu kolo patří a komu je vrátit,“ uzavřel tajemník Josef Botek.

Prohlížet fotogalerii »

Zrušení superhrubé mzdy je drahým a neúčinným způsobem podpory spotřeby domácností

Zrušení superhrubé mzdy je drahým a neúčinným způsobem podpory spotřeby domácností

Parlament České republiky projednává tzv. daňový balíček. Díky poslaneckému pozměňovacímu návrhu předsedy vlády Andreje Babiše má v jeho rámci dojít ke zrušení tzv. superhrubé mzdy. Součástí předloženého návrhu je snížení mezní efektivní sazby daně o čtvrtinu, s předpokládaným negativním dopadem do veřejných rozpočtů přibližně 90 miliard korun. Ministerstvo financí argumentuje, že předložený návrh výrazně podpoří spotřebu domácností. Podle odborníků z Vysoké školy ekonomické v Praze tomu tak ale není, zrušení superhrubé mzdy není efektivním nástrojem, jak spotřebu domácností podpořit. Své argumenty předkládají Savina Finardi, Jakub Fischer a Petr Mazouch ve studii Dopad změny sazby daně z příjmů fyzických osob na spotřebu domácností. „Pokud by byla superhrubá mzda zrušena v podobě předložené premiérem Babišem, znamenalo by to na jedné straně propad veřejných rozpočtů o 90 miliard korun, na druhé straně by přímá spotřeba domácností vzrostla pouze o 48 miliard korun,“ uvádí Jakub Fischer, děkan Fakulty informatiky a statistiky. Jak je to možné? „Prostředky získané díky snížení daně plně utratí pouze zaměstnanci s hrubou měsíční mzdou do 30 tisíc korun. Lépe placení zaměstnanci utratí jen část peněz a zbývající část uspoří, přičemž při hrubé měsíční mzdě nad 60 tisíc korun už je navýšení spotřeby prakticky zanedbatelné,“ vysvětluje Fischer. Autoři studie zároveň přišli s alternativními návrhy, jak podpořit spotřebu efektivněji. Předkládají návrh na 19% sazbu daně z příjmu fyzických osob a zároveň, ve třech variantách, navýšení základní slevy na poplatníka. „Vyšší sazba daně spojená s vyšší základní slevou na poplatníka výrazněji pomůže nízkopříjmovým zaměstnancům a nebude mít tak vysoký dopad na veřejné rozpočty,“ popisuje Fischer. A protože je příjmová elasticita spotřeby u nízkopříjmových zaměstnanců mnohem vyšší, bude i navýšení spotřeby vyšší. „Pokud bychom při 19% sazbě navýšili slevu na poplatníka na 30 tisíc korun ročně, dojde k poklesu příjmů veřejných rozpočtů pouze o 24 miliard korun, přičemž přímá spotřeba domácností vzroste o 27 miliard korun,“ uzavírá Fischer.

Prohlížet fotogalerii »

Mezi Hustopečemi a Šakvicemi se od poloviny prosince plně obnoví provoz

Mezi Hustopečemi a Šakvicemi se od poloviny prosince plně obnoví provoz

Modernizace trati mezi Hustopečemi u Brna a Šakvicemi míří do finále. Projekt zahrnující rekonstrukci obou stanic, elektrizaci trati mezi nimi, instalaci nového sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a zvýšení zabezpečení přejezdů Správa železnic stavebně dokončí příští rok v lednu. S plným obnovením provozu se přitom počítá už od nového jízdního řádu, tedy od poloviny prosince. Předpokládané celkové investiční náklady stavby dosahují 1,6 miliardy korun. V uplynulých měsících se hlavní stavební práce přesunuly z Hustopečí do Šakvic, kde mimo jiné vzniká nový podchod. Ten zajistí bezbariérový přístup na všechna nástupiště a zároveň vytvoří kratší a bezpečnější cestu pro veřejnost směrem od autobusového terminálu. Dál se pracuje také na nástupištích, zabezpečovacím zařízení a železničním svršku, kde se práce soustředí v liché kolejové skupině. V té sudé již probíhá zkušební provoz. Ve stanici Hustopeče u Brna vznikla dvě bezbariérově přístupná nástupiště a přístřešky pro cestující. Na přání města je dominantní barvou stanice oranžová, která odkazuje na městskou vlajku. Na nádraží dojde ještě k instalaci nového informačního a orientačního systému. Úpravami prochází také výpravní budova v souvislosti s umístěním nových technologií. Cílem stavby je zajistit kvalitnější a rychlejší dopravu až do centra moravské metropole. Technické parametry trati umožní zkrácení jízdní doby z Hustopečí do Brna na zhruba 35 minut. Skutečný čas ovšem bude záležet na jízdních vlastnostech vozidel a počtu zastavení daného spoje. Jihomoravský kraj počítá s nasazením moderních výkonných vozových jednotek nejpozději v roce 2023/2024. Zároveň plánuje koncepci dopravy na předmětném úseku, kdy bude upřesňovat obslužnost jednotlivých zastávek konkrétními spoji. Tato dvě opatření budou ve výsledku určovat zkrácení dojezdových časů až na plánovanou půlhodinu. Realizace stavby je spolufinancována fondem EU v rámci Operačního programu Doprava (OPD). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Prohlížet fotogalerii »

Poslední týdny papírové dálniční známky, v prosinci začíná prodej elektronické na www.edalnice.cz

Poslední týdny papírové dálniční známky, v prosinci začíná prodej elektronické na www.edalnice.cz

Už od prosince bude možné koupit nové elektronické dálniční známky platné od roku 2021. Novinkou bude možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až 90 dní předem. Hlavním prodejním kanálem bude internetový obchod na webu www.edalnice.cz. Poslední týdny papírové dálniční známky, v prosinci začíná prodej elektronické na www.edalnice.cz „Elektronická dálniční známka se od té klasické neliší jen způsobem prodeje a tím, že už nebude třeba nic vylepovat na auto a pak složitě seškrabovat starou ze skla. Roční známka bude platná 365 dní a půjde ji koupit kdykoliv během roku,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček. Řidiči si už tedy nemusí kupovat roční dálniční kupón na konci ledna na poslední chvíli. Systém umožní její zakoupení s devadesátidenním předstihem a začátek platnosti půjde nastavit podle toho, kdy se řidič rozhodne použít dálnici. Zároveň přijde krátkou textovou zprávou upozornění o konci platnosti dálniční známky. On-line prodej dálničních známek na rok 2021 začne za necelý měsíc, tedy 1. prosince 2020 na www.edalnice.cz. Cena zůstává pro příští rok stejná, roční známka bude stát 1 500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Nově bude snazší také hromadný nákup například pro flotily firemních vozů. Stejně jako v letošním roce budou mít dálnice automaticky bez poplatku elektromobily, auta na vodíkový pohon, nebo v kombinaci s jiným palivem s emisemi CO2 pod 50 g/km. Dálniční poplatek také nehradí například osoby se zdravotním postižením s průkazem ZTP nebo ZTP/P a zároveň nemusí toto osvobození ani předem oznamovat. Pokud ekologický automobil nemá přidělenu speciální značku EL, musí tzv. osvobození oznámit vyplněním on-line formuláře na webu www.edalnice.cz. Ten bude možné odeslat v elektronické podobě (přes datovou schránku nebo s ověřeným elektronickým podpisem) nebo v listinné podobě s úředně ověřeným podpisem poštou nebo také osobně odevzdat v sídle Státního fondu dopravní infrastruktury. Odkaz na záznam tiskové konference k chystanému prodeji elektronických dálničních známek Vozidla na zemní plyn nebo biometan mají dálniční poplatek levnější. Roční je vyjde na 750 Kč, měsíční na 220 Kč a desetidenní na 155 Kč a bude je možné stejně jako standardní koupit přímo na www.edalnice.cz. Dálniční známky se v Česku poprvé objevily před 25 lety v roce 1995. Tehdy bylo zpoplatněno 570 kilometrů z celkových 651 kilometrů tehdejší sítě dálnic a silnic dálničního typu. Nové elektronické dálniční známky budou platit na 1024 kilometrech zpoplatněných komunikací.

Prohlížet fotogalerii »

V Bystrci vznikne dům seniorského bydlení s pečovatelskou službou, bude mít zelené střechy i terasu s výhledem na přehradu

V Bystrci vznikne dům seniorského bydlení s pečovatelskou službou, bude mít zelené střechy i terasu s výhledem na přehradu

Zhruba sedmdesátku nových bytů budou mít za pár let k dispozici v Bystrci. Město na Vejrostově plánuje postavit dům s pečovatelskou službou. V architektonické soutěži zvítězili P. P. Architects, doporučení komise už potvrdili brněnští radní. „Městská část Brno-Bystrc patří k těm velice vyhledávaným a oblíbeným pro bydlení. Řadu let zažívá v tomto ohledu rozvoj, kterému se musí přizpůsobit i občanská vybavenost. Je potřeba, aby tu byl dostatek míst ve školách, školkách, aby tu byla dostupná zdravotní péče nebo třeba MHD, kterou tu chceme posílit prodloužením tramvajové tratě do Kamech. Nelze přitom zapomínat ani na naši nejstarší generaci. Navržený dům s pečovatelskou službou nejenže poskytuje ubytovací kapacity, ale má ambici stát se centrem společenského života seniorů, místem setkávání a aktivního trávení volného času,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Do soutěže o návrh, kterou město vypsalo v květnu letošního roku, se přihlásili tři uchazeči. Jako nejlepší byl vyhodnocen návrh P. P. Architects. S nimi se nyní povede jednací řízení o zpracování dalších stupňů dokumentace. Nový dům s pečovatelskou službou (DPS) má vzniknout při ulici Vejrostova. Půjde o šestipodlažní objekt, z toho jedno podlaží bude pod zemí a bude sloužit pro parkování a jako technické zázemí. V prvním nadzemním podlaží je umístěný denní stacionář s provozem odlehčovací služby, vznikne tu společenský prostor pro setkávání a oddych. Společenský sál bude rovněž ve druhém podlaží. Většina druhého a dále třetí až páté podlaží je využito pro klienty DPS. Konkrétně vznikne 32 garsonek, 13 bytů o dispozici 1+1, 12 2+kk a 10 bezbariérových bytů – jedno- i dvoupokojových. „V soutěži jsme vybrali architektonický návrh P. P. Architects na dům s 67 byty tolik potřebného dostupného seniorského bydlení s pečovatelskou službou. Mně osobně se líbí, že byty mají velké balkony a k dispozici je několik společenských teras, na kterých bude možné například pořádat různé oslavy nebo třeba pěstovat bylinky. Nyní je potřeba získat všechna povolení, abychom mohli začít co nejdříve stavět,“ popsal náměstek primátorky pro oblast bydlení a správy majetku Jiří Oliva. Ploché střechy budou fungovat jako zelené, na střeše nad posledním podlaží budou solární panely. Pro zálivku zelených střech a případně i pro splachování toalet se bude zachytávat dešťová voda do akumulační nádrže. Stavba bude splňovat pasivní standard. „K objektu bude patřit také pobytová zahrada s altánkem nebo jezírkem, bude tu prostor i pro zahrádkářské aktivity klientů. Vytvoří se také 70 parkovacích stání,“ doplnil Tomáš Kratochvíl, starosta městské části Brno-Bystrc, která na projektu od počátku participuje. Předpokládané náklady jsou 150 milionů korun, aktualizovány budou po zpracování studie. Stavět by se mohlo začít v roce 2022.

Prohlížet fotogalerii »

Přesně 35 let zásobují Dukovany české spotřebitele bezemisní elektřinou vyrobenou z jádra

Přesně 35 let zásobují Dukovany české spotřebitele bezemisní elektřinou vyrobenou z jádra

Trvalý provoz prvního bloku Jaderné elektrárny Dukovany, který významně posílil stabilitu energetické soustavy a soběstačnost České republiky na další desítky let, začal přesně před 35 lety 3. listopadu a v průběhu následujících dvou let zde energetici zprovoznili další tři výrobní bloky. Od té doby dukovanská elektrárna vyrobila přes 460 milionů megawatthodin elektrické energie, která by stačila na téměř 8 let celkové spotřeby celé České republiky. Díky ní také nemuselo být spáleno 460 milionů tun uhlí a do ovzduší vypuštěno stejné množství oxidu uhličitého. Pokračovat by měla nejméně dalších 25 let. Historie tehdy největší elektrárny u nás a současně první jaderné elektrárny na českém území se začala psát již před 50 lety. Její výstavba začala na pomezí jižní Moravy a Vysočiny už v roce 1978. Postupně zde vyrostly čtyři výrobní bloky, osm chladicích věží a desítky dalších budov. Standardní trvalý provoz Jaderné elektrárny Dukovany začal 3. listopadu 1985 po úspěšném ukončení půlročního zkušebního provozu prvního výrobního bloku. Během uplynulých 35 let prošla celá elektrárna řadou modernizačních etap. Už na první pohled je vidět, že v elektrárně od dokončení posledního bloku vyrostly některé nové budovy a objekty, a při pohledu z blízka jde o téměř novou elektrárnu. Do zvyšování bezpečnosti, spolehlivosti a modernizace Dukovan investoval ČEZ od začátku provozu desítky miliard korun. „Stále hledáme možnosti zlepšování i nová technická řešení. Podmínky pro provoz i jaderná legislativa se navíc neustále vyvíjí a my reagujeme tak, abychom splňovali současné i budoucí požadavky,“ vysvětluje Bohdan Zronek, člen představenstva a ředitel divize jaderná energetika. Původně instalovaný výkon 1760 MW energetici díky využití projektových rezerv a modernizaci zařízení zvýšili na současných 2040 MW. Ročně tak elektrárna vyrobí přes 14 000 000 MWh elektrické energie a dlouhodobě pokrývá přes 20 % spotřeby České republiky. Na bezpečnost jejího provozu dohlíží řada domácích i mezinárodních úřadů a institucí. Od roku 1999 je Jaderná elektrárna Dukovany nepřetržitě držitelem ocenění Bezpečný podnik. „Jako společnost provozující jaderná zařízení vnímáme problematiku bezpečnosti vždy jako jednu z hlavních priorit. Funkčnost systému řízení bezpečnosti práce pravidelně ověřujeme a kontrolujeme správnost nastavení kritérií, které chceme v oblasti bezpečnosti dosahovat,“ říká ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín. Výrazný posun zaznamenala od zahájení provozu ve srovnání s dnešním způsobem také oblast informovanosti a spolupráce s regionem. Dříve utajovaný a střežený objekt dnes denně informuje o dění v elektrárně a jejím provozu. Od roku 1994 je zde pro laickou i odbornou veřejnosti otevřeno informační centrum, které navštívilo již přes 735 tisíc domácích i zahraničních zájemců. Dnes je elektrárna také jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů regionu, který vytváří přes 3 tisíce přímých pracovních míst a sekundárně ovlivňuje vznik další až 30 tisíc pracovních pozic. V rámci letošního 35. výročí energetici, jako symbol dlouhodobé prospěšnosti ekologicky čistého provozu elektrárny, založili energetici v těsné blízkosti elektrárny největší jadernou vinici. Vláda a společnost ČEZ se v letošním roce také dohodly na vybudování nového jaderného zdroje hned vedle stávající elektrárny. Loni v srpnu vydalo ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko EIA k záměru výstavby nových jaderných bloků v Dukovanech. Tendr na dodavatele by měl ČEZ zahájit na konci roku a o dva roky později by měl být znám zhotovitel nového bloku, který nahradí stávající bloky po jejich odstavení. Časová osa: 1970 - Mezivládní dohoda ČSSR – SSSR o spolupráci při výstavbě jaderných elektráren 1975 - Rozhodnutí vlády o výstavbě 4 bloků v Dukovanech 1978 - Obnovení prací výstavby 1979 - červen - Zahájení betonáže základové desky prvního reaktorového bloku 1982 - Osazení tlakové nádoby reaktoru pro 1. blok 1984 - 31. prosince - Zahájení zavážení paliva do reaktoru 1. bloku 1985 - 12. února ve 23:11 hodin - Dosažení minimálního kontrolovaného výkonu reaktoru prvního bloku, březen - dosažení 100% výkonu, května - zahájení zkušebního provozu 1. bloku 1986 - 20. 3. – zahájení zkušebního provozu 2. bloku, 20. 12. – zahájení zkušebního provozu 3. bloku 1987 - 19.7. – zahájení zkušebního provozu 4. bloku 2016 - ČEZ od SÚJB obdržel pro blok č. 1 novou provozní licenci na dobu neurčitou s řadou provozních podmínek 2017 - ČEZ pro bloky č. 2, 3 a 4 od SÚJB obdržel nové provozní licence na dobu neurčitou doplněnou o řadu provozních podmínek 2019 - srpen – ČEZ obdržel od Ministerstva životního prostředí ČR souhlasné stanovisko v rámci procesu EIA pro stavbu nových jaderných bloků v lokalitě Dukovany 2020 - březen – ČEZ podal na SŮJB žádost o umístění nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany, duben – Vláda ČR přijala dvě ze tří smluv mezi státem a ČEZ k přípravě výstavby nového zdroje v Dukovanech

Prohlížet fotogalerii »

Primátorka předala zástupcům Fakultní nemocnice Brno záložní nemocnici na výstavišti. Stavba trvala pouhých pět dní

Primátorka předala zástupcům Fakultní nemocnice Brno záložní nemocnici na výstavišti. Stavba trvala pouhých pět dní

Nakonec pět dní namísto plánovaných sedmi trvala stavba záložní nemocnice v pavilonu G2 na brněnském výstavišti. Technicky kompletně připravené prostory dnes primátorka města Brna Markéta Vaňková předala zástupcům Fakultní nemocnice Brno. Ta zajistí potřebné zdravotnické vybavení a materiál, postará se také o samotný provoz. „Práce začaly v pondělí ráno, a přestože se projekt modifikoval, podařilo se zvládnout celou stavbu o dva dny rychleji, než bylo plánováno,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková a upřesnila, že „největší změnu přineslo rozhodnutí využívat elektricky ovládaná polohovací lůžka, což si vyžádalo rozšíření a posílení elektroinstalace“. Okruhy, které zajišťují provoz zdravotnických přístrojů, jsou navíc zálohovány. Celkem 40 lůžek je také vybaveno kyslíkovými lahvemi. Stavbu nemocnice financovalo město a zajistily ji na základě koncernového pokynu schváleného Radou města Brna a podepsaného primátorkou Veletrhy Brno. „Jsme rádi, že jako společensky odpovědná firma můžeme přispět k řešení pandemické situace. Nicméně doufám, že se v tomto případě pavilon lidmi nezaplní,“ vyjádřil naději Jiří Kuliš, generální ředitel této městské společnosti. V rámci stavby vzniklo v Pavilonu G2 z výstavního panelového systému 151 kójí pro 302 lůžek. Volba pevných přepážek přinese vyšší vizuální i hlukový komfort. Prostor je rozdělen do 13 dílčích sekcí s kapacitou od 20 do 28 lůžek, barevné odlišení do 3 sektorů napomůže orientaci při rozdělení pacientů dle medicínských parametrů. Nemocnice je vybavena třemi centry pro obsluhu pacientů, připravenými pro postupné naplňování kapacity. V hale bude kompletně využito stávající sociální zázemí, nadto je dovybavena sprchovými kontejnery. Z vnitřních prostor také budou přístupná kontejnerová WC. Zázemí pro personál a skladovací prostory vzniklo pod věžemi G a G4, v sousedním pavilonu G1 proběhne montáž lůžek, která budou následně převezena. Vjezd k záložní nemocnici bude přes 10. bránu, vstup pro pěší přes služební vstup BVV u Kongresového centra. Prostor provizorní nemocnice bude oplocen a střežen. Plánovaný termín zahájení provozu se oproti předpokladům nemění. „I díky získané časové rezervě je naprosto reálné, že můžeme v případě potřeby začít přijímat první pacienty 9. listopadu, tedy v době, kdy se předpokládá kulminace počtu lidí s nemocí covid-19,“ doplnil informace zdravotnický náměstek FN Brno Ondřej Ludka, který dnes od primátorky prostory spolu s ředitelem Jaroslavem Štěrbou přebíral. „Protože se očekává, že část lékařů působících v záložní nemocnici bude mimobrněnských či ze zahraničí, jsme připraveni v rámci spolupráce s fakultní nemocnicí, která bude zajišťovat provoz areálu, jim zajistit ubytování v sousedním kongresovém hotelu, který byl ještě nedávno ve vlastnictví Veletrhů Brno,“ řekla primátorka Markéta Vaňková.

Prohlížet fotogalerii »

«  předchozí... 1 2 3 4 5 ...další  »


Počasí
Brno

In-počasí


Zlatá města © 2024 V 16 zlatých městech našeho portálu najdete celkem 978 inzerátů v 98 kategoriích.

Zlatá města ... to nejlepší z českých měst

www.zlatebrno.cz  |  www.zlateceskebudejovice.cz  |  www.zlatyceskykrumlov.cz  |  www.zlatedomazlice.cz  |  www.zlatefrantiskovylazne.cz  |  www.zlatyhradeckralove.cz  |  www.zlatycheb.cz  |  www.zlatekarlovyvary.cz  |  www.zlatyliberec.cz  |  www.zlatemarianskelazne.cz  |  www.zlataolomouc.cz  |  www.zlataostrava.cz  |  www.zlatepardubice.cz  |  www.zlataplzen.cz  |  www.zlatajepraha.cz  |  www.zlateznojmo.cz

Květiny, kytice, dárkové poukazyDoručování květin a dárků

webdesign Vendys graphics